Hopp til innholdet

Her er vinnerne av KUD-prisene 2021

Omslag: forlagene

Her er vinnerne av Kultur­departementets priser for barne- og ungdoms­litteratur utgitt i 2021. Kultur- og like­stillings­minister Anette Trettebergstuen delte ut sju priser på til sammen kr 350 000 til forfattere, oversettere, illustratører og tegneserie­skapere.

Litteraturprisen
Bildebokprisen
Fagbokprisen
Tegneserieprisen
Debutantprisen
Illustrasjonsprisen
Oversetterprisen

Norsk barnebokinstitutt administrerer jury og prisutdeling

Kontaktpersoner: Juryleder Asbjørn Kolberg 909 84 595 / Presse­kontakt Birgitte Eek 415 00 622 Last ned presseinfo (PDF)

Skeive stemmer, sjangerflørt og nordisk manga

Leseåret 2021 fortsetter trenden med skeive bøker, fra barnelitteratur til ungdomslitteratur med skeive hovedpersoner eller bipersoner. De bidrar alle til å normalisere det skeive på en tilforlatelig måte. Flere bøker enn tidligere har persongalleri som også viser barn og unge med minoritetsbakgrunn. Barne- og ungdomslitteraturen gjenspeiler altså mangfoldet i samfunnet – det er heldigvis ikke noe nytt, selv om det fortsatt er relativt få utgivelser der hovedpersonene har minoritetsbakgrunn. Innenfor bildeboksegmentet ser vi flere markante utgivelser som føyer seg inn i tradisjonen som er blitt kalt nordisk manga. Noen av ord-og-bilde-utgivelsene er preget av hybride uttrykksformer, i grenselandet mellom bildebøker og tegneserier, og det er flere boktyper som flørter med tegneseriemediet.  

– Juryen nedsatt av Norsk barnebokinstitutt
Kristine Rui Slettebakken, foto: Julie Pike

Kristine Rui Slettebakken

Litteraturprisen

Litteraturprisen for 2021 på kr 50 000 går til Kristine Rui Slettebakken for Sommer med Jo, Gyldendal

Sommer med Jo
Omslag: Gyldendal

I andre bok om Frida Freedom, skal Frida på hyttetur med bestevennen Jo og familien hans. Faren til Jo har sittet i fengsel, og selv om Frida er fast bestemt på å gjøre dette til en uproblematisk og god sommer for Jo, blir det etter hvert vanskelig. Etter at hun får vite en hemmelighet som ikke er ment for henne, må Frida bestemme seg for om hun skal bevare sommeridyllen – eller avsløre hemmeligheten for Jo. Vennskapet mellom Frida og Jo settes på prøve, og romanen skildrer viktigheten av å snakke ordentlig sammen, også om det som er vanskelig.

Boka utforsker hvordan ei jente med mye energi og kort responstid funderer seg gjennom verden. Fridas stemme, både når hun prøver å forstå seg selv og andre, og når hun strever med å finne ord som ikke støter, driver handlingen fremover. Medrivende dramaturgi, et frodig persongalleri og et mystisk funn i skogen gjør dette til en roman det er vanskelig å legge fra seg før siste side er lest. Fortellingen balanserer varme, humor og alvor på en måte som gjør dette til en leseropplevelse det er vanskelig å glemme.

Kristine Rui Slettebakken er oppvokst i Kragerø og bosatt i Oslo. Hun har i mange år jobbet som skuespiller og lydbokinnleser. Hun er også teaterpedagog, og har blant annet vært teaterlærer i videregående skole. Slettebakken har tatt en toårig forfatterutdanning ved Norsk barnebokinstitutt. Hun debuterte som forfatter med Jo har skjedd (2020), som ble nominert til Trollkrittet, Norske Barne- og Ungdomsbokforfatteres debutantpris. Hennes andre bok, Sommer med Jo (2021), ble nominert både til Brageprisen og til ARKs barnebokpris. 

Hilde Hodnefjeld, foto: Trond Bredesen

Hilde Hodnefjeld

Bildebokprisen

Bildebokprisen for 2021 på kr 50 000 går til Hilde Hodnefjeld for Uppsa, Gyldendal

Uppsa
Omslag: Gyldendal

Jeg-fortelleren bor sammen med pappa og fuglen Uppsa – som pappa ikke ser. Pappa blir sinna når fortelleren er uheldig. Sinneutbruddene markeres som egne oppslag med lydmalende ord og spennende visuelle effekter. I sommerferien drar ‘jeg’ og pappa til ei hytte der de også låner en båt. En mann som hjelper dem når påhengsmotoren faller i sjøen, får en viktig rolle i fortellinga. Han ser faktisk Uppsa. På slutten av ferien har mye endret seg, og fortelleren og pappa vender hjem. Båten med de to har retning mot høyre, som i bildebøker gjerne betyr ut i verden, videre i livet.

Uppsa utnyttes bildebokas dramaturgiske potensial forbilledlig gjennom sceneskift, bladvending, perspektiv, bildeutsnitt og innslag av tegneserieruter. Med sine smårufsete strektegninger får Hodnefjeld fram fine nyanser og stemningsskift i karakterenes mimikk og kroppsspråk. Koloritten er dempet, hovedsakelig i gul-, brun- og grønntoner. Intensitetsvariasjoner i forløpet understøttes fint av variasjoner i fargene. Fortellingen blir presentert gjennom en utsøkt bruk av bildebokmediets virkemidler, hvor verbalteksten er passe knapp og samspiller fint med bildene. Dette er ei fortelling som både barn og voksne kan kjenne seg igjen i.

Hilde Hodnefjeld er utdannet i grafisk design og illustrasjon ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, linja for grafisk design og illustrasjon, og med hovedfag i tegning. Hun arbeider som illustratør og tegner tilknyttet arbeids-fellesskapet Illustratørene i Oslo og har illustrert en rekke bøker for barn. I tillegg har hun både skrevet og illustrert flere bildebøker, som Lykke og ulykken (2019) og Tenk om (2012).

Line Halsnes, foto: Jan Alsaker, Cappelen Damm

Line Halsnes

Fagbokprisen

Fagbokprisen for 2021 på kr 50 000 går til Line Halsnes for Tøffe maskiner, Cappelen Damm

Tøffe maskiner
Omslag: Cappelen Damm

I denne fagbildeboka gir Line Halsnes oss en grundig innføring i maskiner som traktor, gravemaskin, bulldoser, hjullaster, dumper, skurtresker og hogstmaskin. Sammen med maskinførerne Hans og Ida får leseren utforske maskinenes bruksområder og bestanddeler, og det hele gjøres på en leken måte som kan passe for barn i både barnehage- og småskolealder. Gjennom detaljrike illustrasjoner får vi en presentasjon av verktøyet Hans og Ida bruker når de mekker på maskinene, og helt til slutt er det en oversikt over andre tøffe maskiner man kan få lyst til å lære mer om.

Dette er ei helhetlig og gjennomarbeida fagbildebok der ord og bilder utfyller hverandre på en forbilledlig måte. Bildene er fargesterke og dynamiske, og den knappe verbalteksten er god å lese. Dette er ei bok for de nysgjerrige og lærelystne, og sammen gir ord og bilder leserne mye å peke på og snakke om. Hver maskin presenteres over tre oppslag, noe som skaper en god rytme og gir plass for både kunnskapsformidling og let-og-finn-oppgaver. I tillegg blir leseren gjentatte ganger invitert med inn i teksten gjennom spørsmål og direkte henvendelser, og vi føler virkelig at vi er med på handlinga i denne usedvanlig forseggjorte fagbildeboka.

Line Halsnes er illustratør og barnebokforfatter med spesiell interesse for anatomi og militære kjøretøy. Hun er utdannet ved Norwich School of Art and Design, og har illustrert en rekke bøker som f.eks Båten mellom stjerneneNærkamp og Sangbok. Selv har hun skrevet og illustrert Stakkars lille hjerte og Godtegrisen som hun formidler i Den kulturelle skolesekken. Hun har også utgitt to sakprosabøker for barn: Skogens konge – alt du trenger å vite om elgen (2020) og Tøffe maskiner (2021).

Christoffer Lamøy, foto: privat

Christoffer Lamøy

Debutantprisen

Debutantprisen for 2021 på kr 50 000 går til Christoffer Lamøy for Hjemsøkt, Gyldendal

Hjemsøkt
Omslag: Gyldendal

Tretten år gamle Henrik flytter med familien sin til et lite sted i Nord-Norge, kalt Båtsvik. Det er ikke lett å sette fingeren på hva som er galt med det nye huset, men Henrik føler at det er noe. Det tar ikke lang tid før det oppstår hendelser som ikke lar seg forklare. Først er det lillebror Gard som oppfører seg underlig, ja, man kan til og med si truende. Henrik forsøker å snakke med foreldrene, men de har også forandret seg. Faren er rammet av en tretthet han ikke klarer å kvitte seg med, og moren har stengt seg inne på loftet hvor hun sitter og maler.

Lamøy skriver seg med denne grøsseren inn i den klassiske Haunted House-sjangeren, men skaper sitt eget personlige uttrykk og univers i et hjemlig, traust og tilsynelatende hverdagslig miljø. Allerede i det korte foruroligende anslaget heves spenningskurven, og med utsøkt komposisjon holdes leserens oppmerksomhet til siste side. Dette er en solid og velskrevet debut som hevder seg blant de fremste i sin sjanger. En bok som helst bør leses på høylys dag – enten du er ung eller voksen leser.

Christoffer Lamøy kommer fra Harstad og bor i Oslo. Han jobber som apoteker og har en mastergrad i farmasi fra Universitetet i Oslo. I 2016 vant han LIV forlags krimnovelle-konkurranse. Så lenge han kan huske har han slukt alt som finnes av filmer og bøker innenfor skrekksjangeren. Drømmen er å skrive en historie som skremmer vettet av folk.

Nora Dåsnes, foto: Oda Berby

Nora Dåsnes

Tegneserieprisen

Tegneserieprisen for 2021 på kr 50 000 går til Nora Dåsnes for Ubesvart anrop, Aschehoug

Ubesvart anrop
Omslag: Aschehoug

Vi møter Rebekka én måned etter terrorangrepet 22. juli 2011. Hun og venninna Fariba begynner på videregående. Terroraksjonen preger dem begge selv om ingen av dem var direkte involvert. Rebekka bekymrer seg for broren som er arbeidsledig og sliter psykisk. Kan han også ende opp som terrorist? Det handler om uro, frykt og angst, men også om å begynne på ny skole, vennskap og forelskelse.

Historien er innlevende og mesterlig fortalt med tidsplan som skifter mellom nåtid, 22. juli og Rebekkas mareritt. Koloritten understreker grunntonen i de ulike tidsplanene. Det gjennomgående nåtidsplanet fortelles i blåsvart-hvitt, med blågrå skyggelegging som passer til Rebekkas sinnsstemning. Noen ruter og oppslag i svart-hvitt, noen i rødt og noen helsides flerfargede oppslag utgjør meningsbærende brudd i forløpet. Skiftene er mange, men likevel enkle å følge med på, og de gir leseren en unik følelse av å følge hovedpersonens perspektiv og tanker. Det er ingen overflødige ord, og det er også flere ordløse partier der hele handlingen formidles effektivt gjennom bildene. Resultatet er en sterk og gripende fortelling som føles nær og viktig.

Nora Dåsnes er illustratør og animatør utdannet ved Kingston University, London. Hun arbeider som grafisk designer samtidig som hun utvikler en romanserie for Norske Serier sammen med forfatter Hannah Mileman.

Kari Stai, foto: Henning Lystad

Kari Stai 

Illustrasjonsprisen

Illustrasjonsprisen for 2021 på kr 50 000 går til Kari Stai for illustrasjonane til si eiga bok Passe happy, Samlaget

Passe happy
Omslag: Samlaget

Juri, snart 12, er forelska i Sofi. Han er besteven med Evy, som ikkje liker Sofi. Sofi synest den nye guten i klassen, Hugo, er tøff. Livet til Juri er ikkje så enkelt lenger, og det hjelper ikkje akkurat at far har flytta ut. Av og til saknar Juri tida da han var liten, han skulle eigentleg ynskje at alt var som før. «Da handla det berre om legoklossar, og ikkje om å vere i tvil om alt». Juri finn ut at han må kjøpe same jakke som Hugo for å gjere inntrykk på Sofi. Men ting går ikkje heilt etter planen.

Dette er ein lågmælt og fin roman om overgangen frå barndom til pubertet, om å finne ut kven ein eigentleg er, og kva som er viktig i livet. Venskap, tilhøve til foreldre og kjærleik – både streit og skeiv – er sentrale motiv. Boka er rikt illustrert av forfattaren. Svart–kvitt-teikningane er i ein naivistisk og tilsynelatande minimalistisk stil. Bilda er effektfulle, dei tilfører boka informasjon som ikkje blir gitt i verbalteksten, dei gir ei kjensle av nærleik til hovudpersonen, og dei har ei plassering som bidrar til å drive handlinga og hovudpersonens utvikling framover. Nokre av dei heilsides bildeoppslaga utgjer sjølvstendige sekvensar i forteljinga, eit grep som signaliserer at kunstnaren stoler på at lesaren kan tenkje sjølv.

Kari Stai er forfattar og illustratør, aller mest kjend for bøkene om Jakob og Neikob. Historiene om desse to blir karakteriserte som moderne barnebok-klassikarar. Dei er omsette til fleire språk og er blitt animasjonsfilm og teater.

Hedda Vormeland, foto: privat

Hedda Vormeland

Oversetterprisen

Oversetterprisen for 2021 på kr 50 000 går til Hedda Vormeland for oversettelsen fra nederlandsk av Annet Schaaps Lampe – et sjøsalt eventyr, Omnipax

Lampe - et sjøsalt eventyr
Omslag: Omnipax

Dette er en gripende og fantastisk fortelling om barn som har mistet foreldre. Emilia, kalt Lampe, er datteren til en fyrvokter som ikke mestrer livet lenger. Datteren må vokte fyret, og når det går galt, blir hun skilt fra faren med tvang. Hun møter «monsteret» Edvard i det store, mystiske huset hun blir plassert i. Vekslende synsvinkel gir stemmer til disse to og mange flere i det frodige persongalleriet. Dette er en roman full av sjøsprøyt, sjørøvere, sorg, galskap, skrekk og underlige skapninger – en fortelling man raskt blir fanget i.

Fra starten råder en litt dyster, men også underfundig og trøstende stemning, som Vormeland formidler mesterlig gjennom sin oversettelse fra nederlandsk til norsk. Boka er en innholdsrik reise, hvor oversettelsen ivaretar det eventyraktige, skumle og morsomme språket fra originalversjonen. Alle skikkelsene har forskjellige stemmer og personligheter, og Vormeland gjengir små rim og regler med poetisk styrke. Til sammen gjør dette boka til en skatt av en leseropplevelse.

Hedda Vormeland er litteraturviter fra Universiteit van Amsterdam og NTNU, siden 2007 fulltids frilansoversetter primært av nederlandsk skjønnlitteratur og har siden 2016 sittet i styret for Norsk Oversetterforening.

Omtalene av vinnerbøkene er hentet fra juryens begrunnelse for tildeling. Her kan du lese juryleders tale fra prisutdelingen, og her kan du se alle de nominerte titlene.

Relaterte innlegg