Hopp til innholdet

H. L. Phoenix er månedens illustratør i april 2023

Fra Den lille høna med bæsj i ryggsekken, illustrasjon: H. L. Phoenix, 2019

Helge Lee bruker pseudonymet H. L. Phoenix når han fra sin «Batcave» hjemme skriver og illustrerer for barn og unge. I fjor ble han tildelt Siri Pettersens Ravneringene-pris, som første mottaker, for Arkin-serien. Pettersen omtalte i sin begrunnelse Lees arbeid som «smellvakker og stemningsfull illustrasjon i verdensklasse«. Lee har jobbet som illustratør i drøyt 20 år.

– Hvorfor tegner du?
– Jeg elsker følelsen av å skape noe – og tegning er en fantastisk måte å gjøre nettopp dette på. For meg «lever» illustrasjonene mine både før og etter jeg har fanget øyeblikket, så jeg føler at jeg gir liv til det jeg tegner og skaper på arket, enten det er analogt eller digitalt. Det er en berusende følelse. I tillegg forlater jeg vår verden litt når jeg tegner, så det er meditativt for meg.

– Vil du fortelle litt om hvordan du jobber?
– Jeg jobber nok ganske ulikt mange andre illustratører, da jeg har bevisst praktisert for å ikke låse meg til én type strek eller stilart. Dette har resultert i at jeg behersker et bredt spekter av teknikker, og kan tilpasse meg klienters ønsker og behov. Jeg er heller ikke den som skisser mest, da jeg «ser» tegningen jeg skal lage i hodet, for så å overføre den til lerretet. Jeg liker best å illustrere digitalt, da det gir meg større generell frihet, men har tegnet mye analogt. Jeg tegner på en iPad Pro med Apple Pencil, og benytter appen Procreate. Dette er det tegneprogrammet som gir meg de beste mulighetene til å skape det jeg ønsker, uansett nivå.

– Hvordan jobber du med karakterdesign?
– Jeg gjør ofte en del research først, slik at jeg blir inspirert og kan benytte meg av et godt referansegrunnlag når selve karakterdesignet skal begynnes. Dette er en metode jeg håper flere unge tegnere der ute kan oppdage: nemlig å benytte seg av bilder, film og andre referanser når man skal designe karakterer. Det gjør karakterene langt med troverdige, selv når man skal lage fantasy-skapninger. Det å ha en forankring i naturlig fysikk, materialer og tekstur kan være med på å optimalisere karakteren din betraktelig. Jeg skriver også ofte opp ulike detaljer ved karakterene jeg skaper, som alder, vekt, styrker, svakheter, evner og lignende. Dette mener jeg utvilsomt er med på å gi karakteren liv og personlighet.

– Hvordan jobber du med farger i historiefortelling?
– Jeg er av den oppfatning at vi mennesker forbinder ulike farger med forskjellige sinnsstemninger og hendelser i livet. Derfor er fargevalgene mine veldig bevisste, for eksempel når jeg skal illustrere en historie. Jeg ønsker å treffe en nerve i leseren, eller vekke ubevisste følelser under lesing. I den prisbelønte tegneserien min Arkin – Lysets vokter er fargepalletten nøye utarbeidet for å gi leseren best mulig opplevelse av universet, og forhåpentligvis vekke de «rette» følelsene når de leser historien. Jeg jobber også mye med å vektlegge det magiske lyset som preger historien, slik at det dominerer og følger historien som en puls.

– Vil du si noe om hva du arbeider med nå?
– Nå arbeider jeg med en «Lær å tegne»-bok som kommer ut på Egmont i august. Her deler jeg tips, triks og metoder for å bli dyktigere til å designe gode monstre og fantasiskapninger, steg for steg. Boken kommer til å være balansert med ulike vanskelighetsgrader og teknikker, og har ingen aldersgrense, men fremstår nivåbasert. Ellers har jeg også noen andre, store bokprosjekter på gang, men her holder jeg kortene foreløpig tett til brystet. Det blir i alle fall spennende fremover.

Hvor finner du inspirasjon?
– Fra mange ulike steder. Jeg er en skikkelig filmnerd, og benytter ofte referanser fra filmer når jeg skaper tegneserier – spesielt kamera-vinkel. Ellers elsker jeg å finne inspirasjon i naturen. Dyr, skapninger, planter og lignende er for meg den aller mest potente inspirasjonskilden vi har. Jeg liker også å se hvordan andre illustratører og designere har løst tilsvarende utfordringer tidligere. Jeg lærer mye av å se på andre dyktige skapere.

Er det noen bildebøker eller tegneserier du husker spesielt fra barndommen?
– Jeg er vokst opp med Donald Duck & Co, og jeg husker at jeg alltid følte at Andeby var rett rundt hjørnet, fordi det var så genuine karakterer og fantastisk godt bygget opp. Ellers er Spawn en av de seriene som virkelig inspirerte meg til å ville bli en dyktig skaper. Råskapen og de fantastiske strekene og fargene gjorde Spawn-bladene, for meg, til portaler inn i en magisk og mørk verden. Jeg elsket dem!

Mer om H. L. Phoenix på hlphoenix.no eller på Instagram