Hopp til innholdet

Malin Falch, månedens illustratør i juli og august 2020

Under studiene i San Francisco jobbet Malin Falch for spillselskapet Zynga, men hun flyttet hjem til Norge for å lage suksesstegneserien Nordlys.

Tegning av Sonja Espen og Lotta i “karantene”, tegnet i begynnelsen av koronatiden, 2020, illustrasjon: Malin Falch

– Hvorfor tegner du?
– Det er gøy!

– Kan du fortelle litt om teknikken din?
– Jeg tegner alt digitalt i Photoshop med en Wacom Cintiq. Jeg har brukt Photoshop og tegnebrett siden jeg var 13, men nå for tiden prøver jeg å gi tegningene mine et mindre digitalt uttrykk, og etterligne mer tradisjonelle teknikker, mens jeg fortsatt tegner digitalt.
– Stilen min har gått gjennom en del forskjellige perioder, men nå for tiden lener jeg mer i retningen japansk manga, det er bare en smakssak

– Hva er ditt forhold til Disney og Ghibli?
– Både Disney og Ghibli har vært store inspirasjoner til skapningen av Nordlys, og jeg ser fortsatt ofte på mine favoritt Disney renessanse filmer og Ghibli filmer flere ganger i året, jeg blir aldri lei av de. Men, Disney har tapt seg veldig de siste ti årene, jeg har mistet nesten all respekt for hvordan Disney opererer i dag, de prøver ingenting nytt og filmene de lager er helt sjelløse. Årene 2010-2020 har ikke vært bra for animerte filmer i vesten. Jeg venter på en ny epoke med innoverende tegnefilmer, og da tror jeg ikke det blir Disney eller Ghibli som lager de noe mer, tiden forandrer seg.

– Regine Toften Holst sa i denne spalten at det var en fornøyelse å tusje over dine skisser. Hvordan fungerte samarbeidet for deg?
– Det var veldig nytt å jobbe med en annen kunstner på Nordlys, jeg var redd vi ikke kom til å klare å forholde oss til en visuell visjon, men det ble veldig bra til slutt. Regine sin spesialitet her helt klart tusjing (som ikke er min favorittdel av å tegne) så jeg føler at vi begge fikk gjøre det vi var best til og til sammen ble tegneserien Bjørnar veldig vakker. Jeg lærte kjempemye ved å jobbe med en partner, og selv om vi var stresset og hadde veldig liten tid til å gjøre ferdig prosjektet tror jeg det ble så bra som det kunne blitt

– Vil du si noe om hva du arbeider med nå?
– Nå jobber jeg med Nordlys 4, og jeg har for første gang ingen spin-off bok å jobbe med samtidig, så jeg kan konsentrere meg bare på et prosjekt. Det føles veldig bra, og jeg syns det bare blir morsommere å tegne for hver bok, fordi jeg alltid lærer nye ting.

– Hva og hvem inspirerer deg i ditt arbeide?
– Jeg blir inspirert av veldig mye forskjellig. Det kan være filmer, bøker, mennesker jeg kjenner i livet, hendelser i verden, ting på internett. Jeg syns det er veldig viktig å la seg inspirere av varierte ting, for det er veldig opplagt når man tar inspirasjon fra bare et par veldig like kilder. Her har jeg vært skyldig, Nordlys i begynnelsen var meg som for det meste kopierte til historien kunne stå på egne bein. Jeg visste ikke bedre. Jeg jobber med å få et mer unikt utrykk, men det handler mye om hvordan jeg er som person, så jeg må utvikle meg selv samtidig som jeg utvikler nordlys. Det som har forandret seg mye siden begynnelsen av Nordlys er at jeg ikke ser på ting nå og tenker at jeg vil kopiere det, men at jeg heller tenker på måter jeg ville gjort det bedre, fordi jeg har noe mer personlig jeg vil vise til verden.

– Hvilke bildebøker har gjort inntrykk på deg?
– Da jeg var tenåring leste jeg masse manga, det kommer vel ikke som en overraskelse. Mine favoritter da var Fullmetal Alchemist og Naruto. Jeg leste også mye annet, men det var de to som gjorde størst inntrykk, og Fullmetal Alchemist er fortsatt et mesterverk jeg ofte tenker på.