Hopp til innholdet

Martin M. Hvattum, månedens illustratør i mai 2019

Dragon Box 2017
Dragon Box 2017

Martin M. Hvattum holder ukentlige tegneworkshops ved det kreative arbeidsfellesskapet Blank Space i Oslo, der han også har kontor.  32-åringen er månedens illustratør.

Hvorfor tegner du?
– Jeg tegner fordi det gir meg glede. Ikke bare er det gøy å tegne, men det gir meg også en mulighet til å tolke verden rundt meg, og kommunisere med andre.

Kan du si noe om hvilke teknikker du bruker?
– Jeg liker å leke med tegning og maling. Derfor bruker jeg ofte nye teknikker. Når jeg finner frem til en ny teknikk eller materiale kan det handle om at jeg ønsker å si noe på en ny måte – eller eksperimentere.
– Kanskje er det også en slags søken etter den «perfekte» teknikken og materiale? Den tanken har jeg begynt å legge fra meg, og for tiden tenker jeg kanskje heller at hvert uttrykk har sin styrke og begrensning.

Men kanskje er barn mer nysgjerrige, og leter mer i tegningene?

På hvilken måte er det annerledes å illustrere for barn enn for voksne?
– På mange måter er det likt å illustrere for barn og voksne. Men kanskje er barn mer nysgjerrige, og leter mer i tegningene? Jeg tenker i hvertfall at tegninger retter mot barn gjerne har rom for mer! Mer farger og mer morsomme detaljer.
– Barn er også mer åpne for å gi slipp på «realismen» og jeg kan ofte leke mer med formspråket i en tegning for barn.

[justified_image_grid ids»26355,26356,26357,26358,26359,26360,26361,26362,26363,26364,26365,26366,26367,26368,26369,26370,26371,26372,26373,26374,26375,26376″ title_field=off caption_field=off link_title_field=off img_alt_field=caption lightbox=magnific]

Du jobber også med animasjon, hvordan innvirker dette på illustrasjonene dine?
– De siste 2-3 årene har jeg begynt å leke meg mer med animasjon. Jeg elsker å se tegningene komme til live, og det er spennende og jobbe med tid som virkemiddel. I en animasjon kan du ikke slippe unna med en «livløs» tegning, og det tenker jeg er med på å påvirke illustrasjonene mine på en god måte. De blir forhåpentligvis de også mer levende!

– Vil du si noe om hva du arbeider med nå?
– Det siste året har jeg gått tilbake til å jobbe 100 prosent freelance som illustratør, animatør og tidvis designer. Når jeg har en mer fri rolle har jeg fått mulighet til å jobbe mer kreativt, ta mer eierskap over prosjektene jeg jobber med og utforske flere sider av denne spennende bransjen. For tiden jobber jeg med redaksjonelle illustrasjoner, reklamejobber, animerte snutter og skolebøker. I tillegg til ett personlig prosjekt eller to!

I barndommen gikk det mye i tegneserier

Kan du nevne noen inspirasjonskilder?
– Inspirasjon kan komme fra alle steder, det kan være historiske referanser eller kultur. I tillegg blir jeg naturligvis veldig inspirert av en hel haug illustratører, animatører og billedkunstnere. Skal jeg nevne noen få så må det være Franquin, Sergio Toppi, Aryz, John Singer Sargent, Dean Cornwell, Alberto Mielgo, Francis Vallejo og Tove Jansson.

– Er det noen bildebøker du husker spesielt fra din barndom?
– I barndommen gikk det mye i tegneserier. På loppemarkedet i nærheten av hytta husker jeg at vi kjøpte bunker med Sølvpilen, Fantomet, Asterix og Sprint for en slikk og ingenting. Og så har jeg naturligvis et nostalgisk forhold til bøkene grandtanten min, Alice Midelfart, illustrerte. Blant annet To hus, Pannekaka, Fyrtøyet og de norske Pippi-bøkene.