Hopp til innholdet

Morten N. Pedersen, månedens illustratør i november 2018

Sommeren med Fjodor, Cappelen Damm 2016

Månedens illustratør begynte å jobbe med tegnefilm i 1995 og lagde sin første barnebok i 2004. Når Morten Nygaard Pedersen ikke jobber på oppdrag for Mikrofilm, finner du ham på hjemmekontoret.

– Hvorfor tegner du?
– Jeg elsker å tegne! De fleste stopper å tegne på ett tidspunkt, jeg bare fortsatte og har aldri sett meg tilbake. Jeg lever for å skape og være kreativ. Da andre prøvde å finne ut hva de ville bli var jeg fullt bestemt på at tegning var det jeg ville drive med. Spørsmålet for meg var hvordan jeg kunne leve av det.

– Kan du fortelle litt om teknikken din?
– Jeg tegner fortsatt de fleste bokillustrasjonene mine med fargeblyanter og vannfarger på akvarellpapir.
Etter at iPad kom med ett verktøy det går å bruke profesjonelt har jeg derimot begynt å skisse nesten alt på skjerm. Så printer jeg det ut og tegner over på akvarellark. Noen prosjekter gjør jeg helt ferdig på iPad, det er mange fordeler med det men jeg liker å utforske og arbeide med ekte materialer på papir. Innen tegnefilm tegnes det meste på skjerm nå, om det ikke er noe spesiellt man er ute etter.

– Hva har arbeidet med animasjon hatt å si for illustrasjonene dine?
– Jeg startet karrieren med å jobbe på tegnefilm. Jeg lærte å være nøyaktig, tenke flere steg frem i produksjonen, holde en deadline og å levere til tiden. Rent tegnemessig tenker man jo ofte form og bevegelse når man lager tegnefilm. Forhåpentligvis gjenspeiler det seg i illustrasjonene mine. Jeg liker å tro jeg har en dynamikk i tegningene mine så de ikke ser statiske ut.
[justified_image_grid ids»23960,23961,23962,23963,23964,23965,23966,23967,23968,23969,23970,23971,23972,23973,23974,23975,23976,23977,23978,23979,23980,23981,23982,23983,23984,23985,23986,23987,23988,23989″ title_field=off caption_field=off link_title_field=off img_alt_field=caption lightbox=magnific]
– Vil du si noe om hva du arbeider med nå?
– Jeg skal lage en ny bok om Bo. Han var karakteren i min første barnebok og er med meg fortsatt. Det dukker stadig opp nye emner å utforske og denne gangen skal han være med pappa på jobb.

– Kan du nevne noen inspirasjonskilder?
– Jeg lar meg lett inspirere. Både av folk og verden rundt meg samt bøker, film, historie, kunst og andre illustratører. Jeg samlet på barnebøker før jeg startet å tegne de selv og de som uten tvil har inspirert meg aller mest er bøkene til Olof og Lena Landström. Nisse hos frisøren er en moderne klassiker men hele deres katalog er fantastisk og vil alltid være den kvaliteten jeg strever etter. De har også gjort noen fantastiske animerte filmer så de har inspirert meg på mange måter. De gamle disney filmene var det som fikk meg til å ville bli animatør og inspirerer meg fortsatt men med årene har listen av inspirasjonskilder vokst seg veldig lang. Filmene til Hayao Miyazaki inspirerer på alle nivåer, ellers Bill Watterson, Jean-Jacques Sempé, Benji Davies, Quentin Blake og Jakob Martin Strid for å nevne noen.

– Er det noen bildebøker du husker spesielt fra din barndom?
– Det er to bildebøker jeg hadde som liten som helt klart står frem i minnet mitt og som holder seg like godt i dag. Den ene er en bok med to historier av Jan Lööf: Morfar er sjørøver og Det røde eplet. En fantastisk bok som har alt, bra historier, spenning humor og nydelige illustrasjoner. Den andre er Serafin og hans makeløse mesterverk av Philippe Fix og Alain Gree. Den er magisk.

Se flere illustrasjoner på Morten N. Pedersens nettside