Hopp til innholdet

Fantastisk samtidslitteratur

Av Stine-Louise Jørgensen, student ved Nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge

Stine-Louise Jørgensen
Stine-Louise Jørgensen, foto: privat

Fantasy og science fiction er vel også samtidslitteratur? Men hvordan kan egentlig bøker om andre verdener, bøker hvor handlingen tar sted enten langt i fortiden eller langt inn i fremtiden ha noe med vår samtid å gjøre? Vel, hvis vi skal bedømme fantasy og science fiction på sjangerene sin samtidslitteratur-het, så er det greit å vite hva vi snakker om når vi snakker om samtidslitteratur, og hvorfor den er så viktig.

Man kan si at samtidslitteratur handler om samtiden som forfatteren lever i, eller så kan også samtidslitteratur være litteratur skrevet i samtiden vår. Altså, i følge den første definisjonen er litteratur skrevet om år 2019 av en forfatter som levde på tidlig 1900-tallet, det er ikke samtidslitteratur. Men en bok skrevet på 2000-tallet om mennesker på Mars i år 2060 eller om hulderfolket for tilsynelatende mange hundre år siden, ifølge den andre definisjonen så er dét fortsatt samtidslitteratur.

Det finnes såklart flere nyanser rundt definisjonen av samtidslitteratur, men nå som vi vet fantasy og science fiction kan være samtidslitteratur, hvorfor er det så viktig egentlig? Kan ikke fantasy bare være spennende eventyr i fantasifulle verdener? Kan ikke science fiction bare være interessante reiser gjennom stjernene? Hvorfor er det så viktig at det sier noe om samtiden?

Vel, samtidslitteraturen i og for seg selv er alt annet enn uviktig; den er et speil på verden, på samfunnet og tendensene vi lever i i dag. Fantasy og science fiction skrevet i samtiden har en gyllen mulighet til å være representativ for problemene, livene og tankene til leseren, den kan ta opp vanskelig og ubehagelig tematikk på en trygg og distansert måte, den kan utvide leserens horisont og mye mer. Samtidslitteraturen har en hel haug med viktige funksjoner for dagens barn og unge, og fantasy og science fiction kan være en flott måte for barn og unge å bli kjent med og utforske disse på.

I Odinsbarn beskriver Siri Pettersen en fantasifull verden basert på norrøn mytologi hvor personer har Evner og hale, men også med gjenkjennelige temaer som fremmedfrykt og ensomhet som omgir hovedpersonen Hirka. Odinsbarn tar opp denne tematikken på en «trygg» distanse ved å bruke fantasy som et «filter». Det ultimate målet med fortellingen er, etter fantasy-tradisjonen, å beseire det Onde, men mye av det handler også om å være en fremmed i en verden som ikke vil ha deg og ønsket etter et sted å høre hjemme, og er ikke dét hva vi alle egentlig ønsker?

Rick Riordan sine bøker som startet med en 16-åring som har ADHD dysleksi fordi han er halvt gresk gud og hjernen hans er ment å forstå greske bokstaver, har i senere tid også inkludert ungdom med ulik legning, ulike etnisitet, identiter, i ulike familiesituasjoner, og med diverse funksjonsnedsettelser. Og alle blir representert på en respektfull og interessant måte; han skriver ikke bøker om å være homofil eller afro-amerikansk – det er bare en del av karakterene – men det er viktig å se at også døve eller homofile eller indianske barn kan felle drager. Riordan har valgt å representere barn og unge slik de er i dag, og bevise at alle har en plass i litteraturen og i verden. Og alt dette startet med at han ville at sin dyslektiske sønn skulle få se seg selv i representert.

Enda en funksjon fantasy og science fiction har som “vanlig” samtidslitteratur ikke har i like stor grad er evnen til å drømme seg bort til en annen verden. Eller, misforstå meg rett, alle bøker har den evnen, men noen ganger er det fint å drømme seg bort til en annen verden eller en bedre versjon av vår. Vi kan alle bli litt frustrert med vår egen verden, så noen ganger får vi kanskje lyst å dra på en fantastisk reise med magi og drager, eller romskip og romvesener. Vi vil kunne se en verden som er bedre, hvor onde, maktsyke personer får det de fortjener og hvor stjernene er innen rekkevidde.

Fantasy og science fiction handler kanskje ikke om livet her og nå, men det kan fortsatt si mye vettugt om samtiden, det kan fortsatt representere hvordan verden er og hvordan den kan bli, det kan ta opp vanskelige temaer på en god måte, og det er derfor det er viktig å lese og formidle den på lik linje som annen samtidslitteratur. Det er ikke alle som får sjansen til å beseire en virkelig drage, men det er viktig å vite at vi fortsatt kan.