Hopp til innholdet

Barnelitteraturforskning 2020

Bibliografi over norsk fag- og forskningslitteratur om barnelitteratur 2020.

Oversikt over norsk fag- og forskningslitteratur om barnelitteratur i 2020. Bibliografien utarbeides årlig av forskningsbibliotekar i Nasjonalbiblioteket, Anne Kristin Lande. Her registreres artikler i tidsskrift og på nett, temanummer, bøker, masteroppgaver og avhandlinger.

Bøker og artikler i bøker

Se Norsk barnelitteraturforskning: https://www.nb.no/bibliografi/barnlittforsk/search

Masteroppgaver og Ph.d.-avhandlinger fra norske universitet og høgskoler

Aschim, Nora: «Jag diskar inte i dag». Kjønn i Tove Janssons mummiunivers. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i nordisk litteratur) [elektronisk ressurs]

Brovold, Madelen Marie: Jødiske motiver i norsk litteratur cirka 1800-1970 [Bl.a. om Aimée Sommerfelts Miriam]. Universitetet i Oslo 2020. (Ph.d.-avhandling).

Eriksen, Sunniva: ‘Harsh realities and stubborn seeds’. Didacticism in the work of Roald Dahl. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i engelsk) [elektronisk ressurs]

Fluge, Therese Segadal: The child in the book. A comparative analysis of Peter Pan and Harry Potter and the Philosopher´s Stone. Høgskulen på Vestlandet 2020. (Masteroppgave i barne- og ungdomslitteratur) [elektronisk ressurs]

Garnes, Marte Sjøbø: Lei Okto Sápmis – Det var en gang i Sápmi – En analyse av et utvalg samiske eventyr: struktur, innhold og aktualitet i et kulturperspektiv. Høgskulen på Vestlandet 2020. (Masteroppgave i barne- og ungdomslitteratur) [elektronisk ressurs]

Halsnøy, Karoline: «Vi er sjukt mye sterkere om vi står sammen»: En analyse av kjønn og kritisk literacy i Jenteloven [av Annette Münch]. Høgskulen på Vestlandet 2020. (Masteroppgave i barne- og ungdomslitteratur) [elektronisk ressurs]

Hermansen, Solveig Kristiane: Litteratur for alle aldre? En undersøkelse av begrepet allalderlitteratur i perioden 1975-2019. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i litteraturformidling) [elektronisk ressurs]

Klausen, Daniel Eggen: “Jeg skal vise ham hva lydighet er” – En litteratursosiologisk analyse av Bjørn Ingvaldsens Lydighetsprøven: En tenkt fortelling om et barn (2017). Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i nordisk, lektorprogrammet) [elektronisk ressurs]

Næss, Tuva Østlid: Ulveøyne. En analyse av fremstillingen av mannlighet og maskulinitet i Odinsbarn av Siri Pettersen. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i nordisk, lektorprogrammet) [elektronisk ressurs]

Olsen, Cecilie Brurberg: Identitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres tilrettelegging av identitetsutvikling på ungdomstrinnet.  Høgskulen på Vestlandet 2020. (Masteroppgave i norsk fagdidaktikk) [elektronisk ressurs]

Olsen, Emma M.: “Viewed with caution”. Rhetoric’s of violence in Suzanne Collins’ The Hunger Games. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i engelsk) [elektronisk ressurs]

Onarheim, Kristian Marius Evensen: Litterær sakprosa til ungdommen. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i nordisk, lektorprogrammet) [elektronisk ressuts]

Revdal, Silje Skau: The Importance of hobbits. An assessment of the function and flexibility in J. R. R Tolkien’s hobbit figures. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i engelsk) [elektronisk ressurs]

Røbekk, Lisa Marie: Demokratisk opplæring i møte med en barnebok – en studie av elevers refleksjoner og litterære kompetanse i møte med barneboka Blåse [Håkon Øvreås og Øyvind Torseter]. Høgskulen på Vestlandet 2020. (Masteroppgave i barne- og ungdomslitteratur) [elektronisk ressurs]

Skudalsnes, Yvonne Kvellestad: Lyrikk som tankerørsle omkring menneske og natur økokritiske lesingar av diktsamlingane Eg er eg er eg er og Skogen den grøne av Ruth Lillegraven. Høgskulen på Vestlandet 2020. (Masteroppgave i barne- og ungdomslitteratur) [elektronisk ressurs]

Sommervold, Tove: Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker. Høgskolen i Innlandet 2020. (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag) [elektronisk ressurs]

Sørensen, Rusminah. Fostering intercultural competence through picturebooks: Exploring narratives of migration, identity and power relations. Høgskolen på Vestlandet 2020. (Masteroppgave i engelsk fagdidaktikk) [elektronisk ressurs]

Tjoflot, Eirin.: Døden i moderne ungdomslitteratur: Ei nærlesing av to romanar [Brynjulf Jung Tjønn: Så vakker du er og Anders Totland: Engel i snøen]. Høgskulen på Vestlandet 2020. (Masteroppgåve i undervisningsvitenskap med norsk fordjuping) [elektronisk ressurs]

Vie, Inger-Kristin Larsen: Nyere, norske biografier for barn og unge. En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier [Mariangela di Fiore og Hilde Hodnefjeld: Elefantmannen, Stein Erik Lunde og Ragnar Aalbu: Dra krakken bortåt glaset. Ei bok om Alf Prøysen, Agnes-Margrethe Bjorvand og Lisa Aisato: Astrid Landgren]. Elverum, Høgskolen i Innlandet 2020. (Ph.d.-avhandling).

Ween, Audun Andreas: Begrunnelser for kvalitet. En undersøkelse av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2013-2019. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i nordisk, Lektorprogrammet) [elektronisk ressurs]

Ødegaard, Nina: «Hvis vi ikke har litteratur på samisk, så har vi vel egentlig tapt». En studie av lesevanene til åtte elever i videregående skole med nordsamisk som førstespråk. OsloMet 2020. (Masteroppgave i bibliotek- og informasjonsvitenskap) [elektronisk ressurs]

Østmann, Lucy Kristine: The golden compromise. A reception study of the film adaptation based on His Dark Materials: Northern Lights [av Philip Pullmann]. Universitetet i Oslo 2020. (Masteroppgave i litteraturformidling) [elektronisk ressurs]

Artikler i tidsskrift og på nett

Aalstad, Nina: Den store undergangen [intervju med Mats Strandberg]. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Alfredsson, Johan: Behovet av trygghet– barnlyrikens regressiva typologi och Hanne Bramness. (I: Nordisk samtidspoesi, 2020)

Almhjell, Line: Øyeblikket. En oversetterrefleksjon. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Alming, Marie: Mellom kos og skremsel: Dualisme i den uhyggelige Mummidalen. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Andersen, Hadle Oftedal: Barnelyrikk mellom Basho og Pound – Haiku, imagisme og Skogen i hjartet. (I: Nordisk samtidspoesi, 2020)

Andersen, Hadle Oftedal: Ruth Lillegraven og den nietzscheanske modernismen [om boka Eg er eg er eg er]. (I: Norsklæreren, nr. 1, 2020)

Bræin, Ingvild: Uprisen 2020. (I: Barnebokkritikk.no. Aktuelt, 22.09.2020)

Conrad, JoAnn: Before (and after) Pippi: The changing concept of childhood in Nordic children’s books. (I: Scandinavian review, spring/summer, 2020)

Conrad, JoAnn: The pioneers of Sámi children’s books. The “mothers” who made the invisible visible. (I: Barnboken, vol. 43, 2020) [elektronisk ressurs]

Drøskeland, Tora Sanden: Å kikke på menneskene. Anja Dahle Øverbye. (I: NUMER 124; nr. 3, 2020)

Egeland, Marianne: Little Women travelling to Scandinavia. The Reception of Louisa M. Alcott in Sweden, Denmark and Norway. (I: European Journal of Scandinavian Studies, no. 2, 2020)

Fearnley, Anette: Tar barn på alvor [intervju med Gro Dahle om hennes forhold til Anne-Cath. Vestly]. (I: Barnebokforum, nr. 1, 2020)

Fjeldberg, Guri: Edle hensikter mot kuriøs komers [sakprosa for barn]. (I: Prosa, nr. 2, 2020)

Fjeldberg, Guri: Tjukke barn nesten ikke å se. Alle kropper har lik rett til respekt. Bortsett fra de feite. (I: Barnebokkritikk.no. Aktuelt, 11.11.2020)

Fokin, Rebecka: Hon är dem alla. Ekofeministiskt flickskap i Siri Pettersens fantasytrilogi Ravneringene. (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Frisvold, Øivind: Fra Flåklypa til Grand Prix. Med Aukrust fra Alvdal til de andalusiske stepper. (I: Bok og bibliotek, nr. 3, 2020)

Goga, Nina: Økokritiske perspektiv på representasjoner av skog i skandinavisk barnelitteratur. (I: Globalt. Svensklärarföreningens årsskrift 2019)

Goga, Nina og Maria Pujol-Valls: Ecocritical engagement with picturebook through literature conversations about Beatrice Alemagne’s On a Magical Do-Nothing Day. (I: Sustainability, vol. 12, no 18, 2020)

Grimnes, Lise: Hvem skal fortelle om krigen? [intervju med Jon Ewo]. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Grimnes, Lise Forfang: Ungdomsbøker 2020. (I: Barnebokforum, nr. 4, 2020)

Guanio-Uluru, Lykke: Imagining climate change. The representation of plants in three Nordic fictions for young adults [Emmi Itäranta: Kildens vokter, Jostein Gaarder: Anna – en fabel om klodens klima og miljø og Lars Mæhle: Bouvetøya]. (I: Children’s Literature in Education, nr. 3, 2020)

Hagen, Anette: The potential for aesthetic experience in a literary app. An analysis of The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore. (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Hansen, Vibeke Waallann: Troll kan tecknas. Naturväsen i Theodor Kittelsens och Louis Moes konst. (I: Trollbunden. John Bauer och den magiska naturen. Utstillingskatalog. Red. av Carina Rech och Karin Sidén. Prins Eugens Waldemarsudde, 2020)

Hareide, Lidun, Eivind Tveter og Silje Ims Lied: Children’s voluntary summer reading in Norway: Insights gained from the gamified library-initiated reading campaign Sommerles.no (I: Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 6, no. 3, 2020)

Harper, Morten: Inn i bøkene og ut i verden. (I: NUMER 123, nr. 2, 2020)

Harper, Morten: Syke streker og tegnet terapi. (I: NUMER 124; nr. 3, 2020)

Haugen, Morten Olsen: Den mangfoldige Mummidalen. (I: Barnebokkritikk.no. Aktuelt, 27.04.2020)

Helgesen, Petra J.: Helene Uris ungdomsbøker: Parodien skader alvoret. (I: Periskop.no, januar 2020) [elektronisk ressurs]

Helgesen, Petra J.: Mor eller menneske? [om Barbra Ring]. (I: Periskop.no, august 2020) [elektronisk ressurs]

Hennig, Åsmund: Utforskende dialoger om to ungdomsromaner [Ally Condie: Cassias valg og Arne Svingen: Sangen om en brukket nese]. (I: Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 6, no. 3, 2020)

Hoel, Trude og Margrethe Jernes: Samtalebasert lesing av bildebok-apper. Barnehagelærer versus hotspoter. (I: Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 2, 2020) [elektronisk ressurs]

Hvilken innflytelse har Anne-Cath. Vestly hatt for deg? [kommentarer fra: Knut Skansen, Jonas Bakken, Siv Merethe Sørby, Marie Kleve, Eva Thesen og Liv Marit Weberg]. (I: Barnebokforum, nr. 1, 2020)

Iversen, Sarah Hoem: Class, censorship, and the construction of the child reader in nineteenth-century children’s dictionaries. (I: Children’s Literature in Education, nr. 3, 2020)

Jakobsen, Rolv Nøtvik: Litteraturens natur. Framstillingar av klimaendringar og miljøkrise i nyare norsk litteratur. (I: Kirke og kultur, nr. 4, 2020) [elektronisk ressurs]

Kjølstadmyr, Inger Marie: Følelser, fakta og formspråk. Hvordan står det til med norske bildebøker for barn? Hva har skjedd de siste ti årene? Her er et innblikk i hva som rørte seg på den norske bildebokfronten på 2010-tallet. (I: NUMER 123, nr. 2, 2020)

Kjølstadmyr, Inger Marie: Klikk, rist og sveip. Drømmer og dilemmaer i det interaktive bildebokfeltet i Norge. (I: NUMER 124; nr. 3, 2020)

Kjølstadmyr, Inger Marie: To tusen mennesker og en plutselig suksess [Kristin Roskifte: Alle sammen teller]. (I: NUMER 122, nr. 2, 2020)

Kramer, Hilde: Trollmåne. Om å illustrere dikt av Hanne Bramness. (I: Nordisk samtidspoesi, 2020)

Krogstad, Atle: Torgeir Rebolledo Pedersen and Akin Duzakin: Poems and Unpoems about a little of everything. An ecological reading of illustrated poetry for children. (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Kvam, Vegard, Edel Karin Kvam og Asbjørn Tveiten: Familiebilder til allmenn danning. En nylesning av Nordahl Rolfsens lesebøker til skolebruk. (I: Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 4, 2020) [elektronisk ressurs]

Lande, Anne Kristin: Barnelitteraturforskning – 2019. Bibliografi over norsk fag- og forskingslitteratur om barnelitteratur. (I: barnebokinstituttet.no) [elektronisk ressurs] 

Lande, Anne Kristin: Hun så de små og engstelige. Hundre år med kjærlig forfatter. Anne-Cath. Vestly (1920-2008). (I: Aftenposten Historie, nr. 2, 2020)

Lange, Kaisa: Ihmiskunnan Parempi houminen. Kepler62-sarja koukuttaa eri-ikäisiä [Timo Parvela og Bjørn Sortland: Kepler62-serien]. (I: Onnimanni, nr. 2, 2020)

Larsen, Ann Sylvi: Flyktningedebatten i satirens estetikk. Erlend Loes Kurt koker hodet (2003). (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Larsen, Siri: Barnebøker 2020. (I: Barnebokforum, nr. 4, 2020)

Larsen, Siri: Faktabøker 2020. (I: Barnebokforum, nr. 4, 2020)

Larsen, Siri: Koselig, men ikke ufarlig [samtale om Anne-Cath. Vestly med Agnes-Margrethe Bjorvand. (I: Barnebokforum, nr. 1, 2020)

Larsen, Siri: Trist og viktig [samtale med Sofia Nordin]. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Lima de Faria, Alice: Stil, stemme og håndverk i visuell historiefortelling. (I: Barnebokforum, nr. 3, 2020)

Låstad, Egon: Bakenfor dagen. Dagfinn Bakke 1933-2019. (I: NUMER 122, nr. 2, 2020)

Malfang, Ragnhild: Arne Svingen og bok nr. 100. Alle mine venner er vampyrer. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Myrén, Viktoria: Hans konst är en lek som kräver mod. Opsis Salong Svein Nyhus. (I: Opsis barnkultur, nr. 3, 2020)

Myren-Svelstad, Per Esben: Ting som er for store og ting som er for små: Økologisk tenkning i Ruth Lillegravens Eg er eg er eg er (2016). (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Om å formidle krig. 3 om litteratur om krigen [Akin Duzakin, Adele Lerum Duus og Ingunn Røyset]. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Ottesen, Siri Hovda og Aasfrid Tysvær: Bildeboken Fy katte! – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn [av Marianne Viermyr og Silje Granhaug (ill.)]. (I: Barn, nr. 4, 2020) [elektronisk ressurs]

Ranheim, Beate: Hører bøkene hennes hjemme i barneavdelingens hyller? [om Anne-Cath. Vestly]. (I: Barnebokforum, nr. 1, 2020)

Renberg, Marius: Bokens ansikt – et omslag blir til. Essays. (I: Barnebokforum, nr. 3, 2020)

Ringvej, Mona: Dørstokken, fremtiden og historien. Alf Prøysen. (I: Ringvej, Mona: Landet mot nord. 1000 år. 22 Personer. En Historie. Spartacus 2020)

Rysjedal, Fredrik: Vekst i Shanghai. Fotoreportasje av Mari Kanstad Johnsen. (I: NUMER 122, nr. 2, 2020)

Rysjedal, Fredrik: Kva teiknar du med? [Åshild Kanstad Johnsen, Sverre Malling, Lene Ask, Ebba Bring]. (I: NUMER 124; nr. 3, 2020)

Rønne, Nina Nordahl: Bildebøker 2020.  (I: Barnebokforum, nr. 4, 2020)

Salinas, Veronica: Ny i Norge – Uro. Essay. (I: Barnebokforum, nr. 2, 2020)

Sandnes, Hans Jørgen: Deadlines. (I: Barnebokforum, nr. 3, 2020)

Skjerdingstad, Nora: Når hånden snakker. Hvordan setter man farge på psykologi? [intervju med Hilde Østby, Åshild Irgens, Bendik Kaltenborg og Hilde Thomsen. (I: Tidsskrift for Norsk psykologiforening, nr. 8, 2020)

Slemdal, Jørn: Line Renslebråten. Samtale (I: Barnebokforum, nr. 3, 2020)

Solstad, Trine og Mia Österlund: Nytt blikk på barns lesing. Utforskning av bildebøkers potensial i utdanningsinstitusjoner i Danmark, Sverige, Finland og Norge. (I: Barn, nr. 4, 2020)

Stokke, Ruth Seierstad: Natureculture in a Stallo tale: Harmonious dwelling or troubling postequilibrium? The picturebook Sølvmånen by Sissel Horndal (2015). (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Storø, Ole I.B.: Trynefaktor v.s. leseopplevelse. (I: Barnebokforum, nr. 3, 2020)

Svare, Silje Ingeborg Harr og Anne Skaret: Menneske og natur i Hanne Bramness’ barnelyrikk. Skogen i hjartet som illustrert langdikt og som forestilling for barn. (I: Nordisk samtidspoesi, 2020)

Svåsand, Maria Pile: Ungdomsredninga [intervju med Stig Elvis Furset, Elisabeth Pihl og Thor Soltvedt]. (I: Bok og bibliotek, nr. 1, 2020)

Syversen, Therese Garshol og Gunhild Tomter Alstad: Forståelser av og begrunnelser for barnelitteratur. En studie av litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning. (I: Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, nr. 2, 2020)

Tidsel, Michelle A.: «Synlig, usynlig?» – manglende mangfold i barnelitteraturen. (I: Utrop, 2020)

Totland, Anders: Øyeblikket. En forfatterrefleksjon. (I: Barnebokforum, nr. 1, 2020)

Tveit, Åse Kristine: «…da barnene ville ha dem». Hanna Wiig og det nye barnebiblioteket. (I: Rød Mix. Ragnar Audunson som forsker og nettverksbygger. Red av Sunniva Evjen, Heidi Kristin Olsen og Åse Kristine Tveit. ABM-media 2020)

Tveit, Åse Kristine: Fra amerikabåt til oljeplattform: Anne-Cath. Vestly og samtidas lesere. (I: Barnebokforum, nr. 1, 2020)

Uri, Helene: Jeg håndhilser før jeg penetrerer. (I: Nordic journal of art and research, vol. 9, nr. 1, 2020)

Vie, Inger-Kristin Larsen: Biografier om dyr: Ideologiske perspektiver på dyr og forholdet mellom dyr og mennesker i to biografier om sjimpansen Julius [Trygve B. Klingsheim: Julius og Alfred Fidjestøl: Som ein bror. Historia om sjipansen Julius]. (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Vierø, Camille Deschamps: Seasons writing and environmental ethics in Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige [av Selma Lagerlöf]. (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Viken, Anne: Fra Blekkulf til Blåhvalen. Klimalitteratur for barn. (I: Minerva, nr. 1, 2020)

Vågnes, Øyvind: Teikneserieåret 2019 – nokre nedslag. (I: Norsk litterær årbok, 2020)

Wehus, Walter: Håndlaget sci-fi med tissepauser [Sigbjørn Lilleeng]. (I: NUMER 123, nr. 2, 2020)

Weld, Sara Pankenier: Sámi selves in the Northern landscape. Nomadism and indigeneity in Swedish Classics for Children. (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Wistisen, Lydia: Skit i traditionerna. Generationskonflikt, störda livslinjer och misslyckande i Leif Panduros Rend mig i traditionerne (1958). (I: Barnelitterært forskningstidsskrift. BLFT, vol. 11, 2020) [elektronisk ressurs]

Ørdal, Stina Langlo: Kristin Roskifte. Samtale. (I: Barnebokforum, nr. 3, 2020)

Temanummer

Barnebokforum, nr. 1, 2020. Temanummer om Anne-Cath. Vestly 100 år.

Barn, nr. 4, 2020. Temanummer: Nytt blikk på barns lesing. Utforskning av bildebøkers potensial i utdanningsinstitusjoner i Danmark, Sverige, Finland og Norge.

http://www.periskop.no/genre/litteratur/ – nettsted med anmeldelser, artikler og intervjuer innen barnebokfeltet