Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT) har publisert en ny artikkelsamling som tar for seg en økende interesse rundt sted i barnelitteraturen.
Våren 2021 etterlyste BLFT artikler til en temautgave om sted, rom og geografi i barnelitteraturen. I en introduksjon til tematikken kan vi lese at sted alltid vært av spesiell betydning på barnelitteraturfeltet, som omfatter fantasiverdener, reisefortellinger, magisk skog og dannelsesreiser. I de senere år hevdes det at stedstematikk har blitt møtt med økt interesse, og blitt undersøkt i en rekke tidsskriftartikler i tillegg til flere bøker. Årsakene til dette kan være flere, blant annet nevnes globalisering og kommunikasjonsutvikling, miljø-utfordringer, migrasjon og nye forskningsmetoder.
Artikler i denne utgaven
- Introduction to the special issue «Space, Place & Geography in Childrenʼs Literature» av Tatjana Samoilov og Martin Blok Johansen
- Negative and Positive PlaySpace in Treasure Island av Sally Bushell
- Mapping, Countermapping, and Country in Trace Balla’s Graphic Novels av Melanie Duckworth
- “I’ve never belonged to anybody—not really”: Space, place, and the bildungsroman in L. M. Montgomery’s Anne of Green Gables (1908) av Ashley N. Reese, og Erin Spring
- A Forest of Stories for a Girl in Search of Herself: The Snow Forest as a Narrative Scene in Sophie Andersonʼs The Girl Who Speaks Bear av Caterina Balistreri Bonsaver
- On the Edge of Chaos: Space and Power in Maria Edgeworthʼs ʻThe Grateful Negroʼ (1804) av Jane Suzanne Carroll, og Margaret Masterson
- Space, Nation and Colonial Childhood: A Critical Study of Bengali Juvenile Periodicals av Dr. Stella Chitralekha Biswas