Navigate / search

Seminar: Holocaust som kunst for barn og unge

Holocaust som kunst for barn

Torsdag 30. mars 2017, kl 13.00–15.45

Hvordan utforske Holocaust og Holocaust-kunsten?

I barnelitteraturen skal det gå godt, det er et credo. Men Holocaust endte ikke godt. Det endte så dårlig at det nesten ikke er mulig å finne ord til å snakke om det. Likevel er det et emne i kunsten, inkludert barne- og ungdomslitteraturen. Derfor spurte vi med dette seminaret hvordan det er mulig at Holocaust er blitt til kunst, også for barn og unge. Hvordan fremstille Holocaust i romaner, på skjerm og i bildebøker? Vi spurte også hvordan Holocaustkunsten ter seg fra henholdsvis et akademisk og et kunstnerisk ståsted. Derfor samlet vi en forsker, en forfatter, en bildebokillustratør og en digital kunstner til å sette lys på denne problematikken fra hvert sitt felt, teoretisk, kunstnerisk og praktisk. Til slutt spurte vi hvordan det kan ha seg at bare de som arbeider med visuelle teknikker blir betraktet som forskere på egen kunstnerisk praksis.

Seminaret fant sted i møterom M70 i første etasje ved inngangspartiet til Halvbroren,
i Observatoriegaten 1B ved Solli plass i Oslo.

13.00–13.05: Velkommen v/ Kristin Ørjasæter
13.05–13.25: Kjersti Lersbryggen Mørk: Stemmer fra tomrommet. Om å formidle det uutsigelige i barnelitteraturen
13.25–13.45: Marianne Kaurin: Er det mulig å skrive seg helt inn i gasskammeret? Er det nødvendig? Om arbeidet med å skrive ungdomsromanen Nærmere høst
Spørsmål, diskusjon og kaffe.
14.00–14.20: Hilde Kramer: This is a Human Being. Hvordan formidle Holocaust til barn og unge i dag? Hvor går grensene for hva illustrasjon kan være?
14.20–14.40: Fredrik Rysjedal: Mellom tegning og skjerm, torpedoer og tilgivelse.
Spørsmål, diskusjon og kaffe.
15.00–15.20: Cecilie Broch Knudsen: Kunstnerisk forskning: Hva, hvorfor, hvordan? Og hvordan kan barnelitteraturen gripe kunstnerisk forskning an?
15.20–15.45: Kristin Ørjasæter ledet diskusjon


Om bidragyterne

Kjersti Lersbryggen Mørk er stipendiat ved Norsk barnebokinstitutt med prosjektet Vitnesbyrd om ondskap – barnelitteratur for vår tid? Prosjektets hovedmål er å utvikle ny kunnskap om hvordan ondskap utforskes etisk og estetisk i nyere litteratur for barn og unge. Primærverkene er Sinna mann (2003) av Gro Dahle og Svein Nyhus, The Boy in the Striped Pyjamas (2006) av John Boyne og The Hunger Games (2008) av Suzanne Collins. Hun er aktuell med forskningsartikkelen «Voices from a Void. The Holocaust in Norwegian Children’s Literature» i Translating Holocaust Lives (2017) på Bloomsbury.

Marianne Kaurin er forfatter og har gått forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt. Hun debuterte i 2012 med ungdomsromanen Nærmere høst, om den 15 år gamle jødiske piken Ilse Stern som får et brutalt møte med okkupasjonsmakten på Grünerløkka i Oslo høsten 1942. For boka er hun tildelt «Debutantprisen» fra Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2012, og Uprisen – årets ungdomsbok 2013 (sammen med Ellen Fjestad). Høsten 2016 kom Deres Majestet, hennes første barnebok. Nærmere høst er nettopp utgitt i USA.

Fredrik Rysjedal kjem frå Leirvik i Sogn, og er busatt i Bergen der han arbeider som illustratør og teikneserieskapar. Rysjedal har ei sentral rolle i fanzine miljøet i Bergen og er ein av initiativtakarane bak Bergen Art Book Fair. Han er stipendiat ved Universitetet i Bergen (tidligere Kunst- og designhøgskolen i Bergen), der han arbeider med kunstnerisk utviklingsarbeid i skjermbaserte teikneserier. Den digitale litteraturen han skaper ligg i sjiktet mellom animasjon og illustrasjon, og strekker seg frå nettserier, lesebrettproduksjoner til framføringer.

Hilde Kramer har siden 2014 vært ansatt som professor i illustrasjon og visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Bergen, nå Universitetet i Bergen. Hun har illustrert en rekke bøker, særlig bildebøker for barn. Hun har også skrevet teksten til egne bøker og arbeidet med animasjonsfilmer og annet. Kramer har utdannelse fra grafisk linje ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo og kunstakademiet i Kraków i Polen. Hun har studert kreativ kommunikasjon ved Høgskolen i Akershus og entreprenørskap i undervisning og ledelse ved Norges musikkhøgskole.

Cecilie Broch Knudsen er styreleder for Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Hun var rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo fra 2007 til 2015 og rektor ved Einar Granum Kunstfagskole i perioden 1996-2007. Hun innehar flere styreverv bl.a Styremedlem Talent Norge AS og styreleder Trafo Kunsthall. Hun er utdannet billedkunstner fra Statens  håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi.

Kristin Ørjasæter er direktør ved Norsk barnebokinstitutt med doktorgrad i allmenn litteraturvitenskap. Hennes interesse for Holocaust-kunst stammer tilbake til arbeidet med ”Å fortelle og bli fortalt. Selvfremstilling, du-fremstilling, og vitnesbyrd” (i Edda nr. 1 2007). Ørjasæter har etablert Barnelitterært forskningstidsskrift og leder nå forskningsprosjektet «Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse», som inkluderer kunstnerisk utviklingsarbeid, empiriske studier og teoriutvikling.