Navigate / search

Skrive for å formidle – nytt forskningsprosjekt lansert

21. januar ble et nytt forskningsprosjekt i regi av Norsk barnebokinstitutt i samarbeid med Turnéorganisasjon for Hedmark, 2016 – 2018 lansert.

Forskningsprosjektet Litteratur, litteraturformidling og kunstopplevelse skal undersøke hva forestillingspraksis i Den kulturelle skolesekken kan bety for de skrivekunstneriske prosessene og for litteraturformidlerens arbeidsprosesser, for hvordan barn og unge opplever barnelitteratur i dag.

Prosjektet søker å gi svar på forholdet mellom litteratur og formidling, svar som kan være relevante både for kunstnere og formidlere når målet er å nå leseren og gi barn kunstopplevelser.

 

NBI_banner_twitter

 

 

Prosjektbeskrivelse – sammendrag

Om forskningsprosjektet og fullstendig prosjektbeskrivelse

 

PROGRAM
09.45 – 10.00 Kaffe

10.00 – 10.15 Velkommen v/ direktør i NBI, Kristin Ørjasæter og daglig leder i Turnéorganisasjon for Hedmark, Håkon Skoge

10.15 – 10.50 To hundre og sekstini dagar med regnEt musisk og poetisk møte med en regnværsfortelling v/ Roald Kaldestad og Roy Ole Førland

10.50 – 11.10 Spørsmål, svar og synspunkter til forestillingen

11.10 – 11.20 Pause, litt kaffe

11.20 – 11.45 Presentasjon av forskningsprosjektet v/ Kristin Ørjasæter og førsteamanuensis Anne Skaret, Høgskolen i Hedmark/NBI

11.45 – 12.15 Forfatterrollen i litteraturformidling – v/ Widar Aspeli og Hilde Hagerup

12.15 – 13.00 Lunsj

13.00 – 13.45 Dagen som forsvant en forestilling om Tormod Haugen og hans forfatterskap v/ Karen Tømte

13.45 – 14.00 Spørsmål, svar og synspunkter til forestillingen

14.00 – 14.15 Pause

14.15 – 15.00 Spill sal! – om dialog med publikum – en forestilling med Maja Lunde, Øyvind Holen og Liv Gulbrandsen

15.00 – 15.15 Spørsmål, svar og synspunkter til forestillingen

15.15 – 16.00 Avsluttende drøfting av forskningsprosjektet

 

Turnéorg_logo_sortweb

 

 

Logo jpg