Studentblogg
Denne bloggen er skrevet av studentene ved nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge.
Lyst til å ta studiet eller bare vite mer?
Kanskje går det an?! Kraften som bor i samtidslitteratur for unge voksne
Studentblogg: Samtidslitteratur for ungdom finnes i alle sjangre. Historier skrives og tegnes, og vi, formidlerne, må få dem opp og ned, ut og inn i de hodene som kan dikte med og gi fortellingene liv.
Grenseløs formidling?
Studentblogg: Jeg har sneket meg inn på DKS-forestillingen Les for livet!, produsert av Nynorsk kultursentrum. Vi møter to fremtidsmennesker som har forlatt jorden og mistet seg selv på veien.
Mellom jeget og naturen
Studentblogg: Hvorfor er det viktig å skape og formidle samtidslitteratur? Har ikke det beste blitt skrevet, den mest originale kunsten blitt laget?
Alle leser ”En Pingles dagbok”- eller hvordan oppdra en selvstendig leser?
Studentblogg: Er det egentlig mulig å oppdra en selvstendig leser når barns preferanser i stor grad dikteres av det sosialt aksepterte?
Å klatre over veggen mellom bøkene og lesarane
Studentblogg: Det kan kjennast som å klatre opp ein glatt betongvegg å forsøke å tilråde dei bøkene som ikkje ligg i stablar på borda, dei som står einsame i hyllene og må kjøpast til fullpris.
Vi må snakke om tegneseriene
Tegneserien har bidratt til lange ventelister over hele landet, og har toppet norske bestselgerlister i flere år allerede. Siden den første boken ble oversatt til norsk i 2015 har nyere tegneserier for barn og unge blitt sterkt etterspurt, i hvert fall av målgruppen selv.
Hysj!
-Uroa ikkje!
Hva skal vi med barne- og ungdomslitteratur i 2018?
Er det viktig at de som er barn og unge i dag leser skjønnlitteratur? Og i så fall, hvorfor det egentlig? Det viser seg at spørsmål knyttet til barnelitteratur ikke bare er enkle å ta stilling til.
La barn og unge lese nyere litteratur
Med denne teksten vil jeg slå et slag for nyere barne- og ungdomslitteratur. Jeg gjør det fordi jeg tror det er viktig å formidle litteratur til barn og unge som sier noe om den tida vi lever i akkurat nå, og som dermed kan si noe om hvordan det er å være ung i dag.
Har du ei god bok til meg?
Dette spørsmålet får vi fleire gongar gjennom ein arbeidsdag på folkebiblioteket. Kva er ei god bok for den lånaren som står fram for oss?