Studier og undervisning
Forfatterutdanning i barne- og ungdomslitteratur
Studiet er toårig og deltidsbasert, og er godkjent av NOKUT. Les mer
Nettbasert studium i samtidslitteratur
Et studie som er rettet mot å styrke kunnskapen om ny barne- og ungdomslitteratur hos bibliotekansatte, lærere, kritikere og andre som formidler samtidslitteratur til barn og unge. Les mer
Kursvirksomhet
Vi tilbyr kurs og gruppebesøk/studiebesøk med foredrag om nyere norsk barne- og ungdomslitteratur, også på engelsk. Besøk må avtales på forhånd. Kontakt oss
Dag Larsen i Svingens barnebokverden
Utdanningsleder ved Norsk barnebokinstitutt, Dag Larsen, gjester Arne Svingens podkast sammen med illustratør og forfatter Fam Ekman.
«Merk deg dagen!» – lesninger fra 13 forfatterstudenters hovedprosjekter
«Merk deg dagen!» er navnet på presentasjonen av hardt arbeid og en tradisjon i Norsk barnebokinstitutt når studenter nærmer seg avslutning på sine to år ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling. Denne gang var det studenter som startet høsten 2017 og som avlegger avsluttende eksamen i juni 2019.
Nye blikk på barnelitteraturen – les vår studentblogg!
Hvor mange gamle folk kjenner dagens barn? Hvorfor er det viktig å formidle ny litteratur til barn og unge i dag? Er det nødvendig å skape nye fiktive fortellinger og karakterer for barn og unge når de kan lese og selv dele bekjennelser på nett om virkelige utfordringer i den virkelige verden?
Trenger du ny kunnskap om barne- og ungdomslitteratur? Ta vårt nettstudium i samtidslitteratur
Hva gjør formidleren når barnelitteraturen blir mer og mer visuell, når historiene flyter på tvers av plattformer eller når ungdomslitteraturen sklir over i young adult? Barn og unge trenger å lese litteratur fra sin egen samtid. Vi tilbyr bibliotekarer, lærere og andre formidlere et nettstudium i samtidslitteratur som starter i januar 2018. Søknadsfristen er 4. oktober 2017.
På nett med samtidslitteraturen
NBIs vidareutdanning i samtidslitteratur har nett ønskt velkomen sitt tredje studentkull, og har på kort tid etablert seg som ei relevant utdanning for formidlarar frå heile landet. Vi tok ein prat med Øystein Espe Bae for å finne ut kvar skoen trykker hos dei som til dagleg formidlar litteratur til barn og unge.
Nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge har fått NOKUT-godkjenning, og kan no gi 30 studiepoeng
–Gjennom det siste året har vi lukkast med å etablere studiet som eit relevant vidareutdanningstilbod, så no var det viktig at studiet fekk offentleg godkjenning, seier prosjektleiar Øystein Espe Bae. For det neste kullet vil det skje ein del endringar med tanke på studiets struktur og oppbygging. Studiet vil no strekke seg over to semester, ikkje tre, og studiestart vil vere midt i januar.
Hold av dagen! 21. mai presenterer 21 forfatterstudenter sine hovedprosjekter
15 studenter fra den toårige forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling, og 6 studenter fra prosjektet i forfatterutdanning i faglitteratur for barn og ungdom, presenterer sine hovedprosjekter nå når utdanningstida deres nærmer seg slutten. De har lest og drøftet barnelitteratur og barnelitterær teori. Og de har skrevet. Hele tida.
NBI utlyser undervisningsstilling i barne- og ungdomslitteratur
Norsk barnebokinstitutt (NBI) arbeider for at barne- og ungdomslitteratur av høy kvalitet skal være tilgjengelig uansett geografi og leseferdighet, og at tilbudet skal ledsages av god formidling. NBI har derfor opprettet en stilling for oppbygging av en kursportefølje for litteraturformidlere; bibliotekarer, lærere, forfattere og forfatterstudenter, kritikere, kulturskolelærere og andre.
– Kult å kalle seg student igjen!
Helle Jomaas er blant de første studentene på det nyoppstarta nettstudiet i samtidslitteratur for barn og unge på NBI. Her forteller hun om livet som formidler, og om hvorfor hun har meldt seg på studiet.
Grunnbok om ungdomslitteratur i dag
Svein Slettan (red.): Ungdomslitteratur – ei innføring er det aller nyeste tilskuddet til norsk faglitteratur om barne- og ungdomslitteratur. Utgivelsen har en ambisjon om å utvide ungdomslitteraturbegrepet.